Suriname (part 1) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frank & Kirsten - WaarBenJij.nu Suriname (part 1) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frank & Kirsten - WaarBenJij.nu

Suriname (part 1)

Door: Kirsten & Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank & Kirsten

21 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

21 maart 2007, Paramaribo, Suriname

Lieve familie, vrienden, collega’s,

Zo, de kop is eraf! En na inmiddels ruim 2 weken gereisd te hebben, werd het wel eens tijd voor een berichtje uit het mooie Suriname.

Tegen alle ‘na aankomst gaan we eerst een paar dagen relaxen’ plannen in, hebben we welgeteld 1 dag in Paramaribo doorgebracht voordat we op dag 2 al weer vroeg in de ochtend met een 9-daagse tour naar het Boven-Suriname gebied vertrokken.

Suriname is duidelijk een land van de luxe vakantieganger, eentje met geld. En daar spelen de tour operators handig op in. Dure tripjes, waarbij je in vrijwel alle gevallen per vliegtuig de jungle ingevlogen wordt naar het een of andere mooi gelegen en redelijk luxe resort en vervolgens na niet al te veel actiefs te hebben gedaan weer met datzelfde vliegtuig terug naar Paramaribo gevlogen wordt. Tourtjes waarmee je per korjaal (=een boot) redelijk ver de jungle in gaat zijn in dit land zeer schaars. Dus toen bleek dat we nog aan konden haken bij een groep die de volgende dag weg zou gaan was de keuze snel gemaakt. Een beetje geluk moet je af en toe hebben!

Na een busrit van een paar uur, begon de tocht per korjaal. Eerst over het Brokopondo meer (een groot stuwmeer waar destijds hele bosnegerdorpen voor hebben moeten verhuizen) inclusief dagtocht naar de Brownsberg, en daarna verder over de Surinamerivier (waar de Saramaccaners aan leven) t/m het laatste dorp dat er aan die rivier ligt.
Een indrukwekkende trip. Niet alleen wat het landschap betreft (Suriname is eigenlijk gewoon 1 groot uitgestrekt oerwoud), maar vooral ook vanwege het contrast tussen het leven dat de mensen daar leven en het leven in de stad. Alhoewel er inmiddels de nodige initiatieven zijn opgestart om de leefomstandigheden van de mensen daar en zaken als bijv. het onderwijs te verbeteren, blijft er veel ontwikkelingshulp in Paramaribo ‘hangen’ en ook van de opbrengsten uit het toerisme zien de locals op veel plekken helaas nog weinig terug. Gelukkig zijn er inmiddels echter wel wat initiatieven opgestart die in een soort stichtingvorm zorgen dat het geld ook aan lokale ontwikkelingsprojecten besteed wordt.
Verder uiteraard lekker ontspannen in de vele soela’s (=stroomversnellingen) en veel geleerd over de planten en vruchten die in het oerwoud te vinden zijn. Oftewel, we zijn weer een stuk wijzer!

Inmiddels zijn we al weer een paar dagen terug in Paramaribo en zijn we afgelopen weekend naar een concert van Lucky Dube geweest. Dit is een Zuid-Afrikaanse reggae zanger die hier enorm populair is. Bovendien zijn hier niet zo vaak concerten, dus als er dan eens een keer iemand van enige allure komt, dan loopt de hele stad (inclusief alle nederlandse stagiaires, en die zijn er nogal wat!) uit.
Een goed feestje en bovendien wel leuk om eens te zien hoe dat hier gaat. Waar in Nederland de hoofdact toch min of meer stipt tussen 9 en half 10 op het podium verschijnt, kwam Lucky pas rond half 12/12 uur aankakken. Goed voor de drankconsumptie zeg maar. Het feestje gaat dan echter wel gewoon door tot diep in de nacht...

Verder wat cultuur gesnoven op Fort Zeelandia en de benen gestrekt tijdens een dagje fietsen langs de plantages in Commewijne. Alhoewel niet meer in gebruik en voor een groot deel niet meer als zodanig te herkennen (het land is overwoekerd en van de huizen is ook meestal niet meer dan een krot op palen over), krijg je toch wel een redelijk goede indruk van hoe het er toen uit gezien moet hebben. Het slavenverleden dat er onlosmakelijk aan verbonden was, is echter bepaald niet iets om trots op te zijn.

Buiten Paramaribo zijn hier overigens weinig andere bruisende steden of dorpen en ook de economie is hier zeer sterk geconcentreerd, waardoor de bevolking dus meer en meer naar Paramaribo trekt. Desalniettemin is het wel mooi om te zien dat er langzaam een nieuwe generatie opstaat die met veel passie en idealisme iets van dit land probeert te maken en ook heel trots is op hun land. De corruptie in de overheid komt dan ook steeds meer onder vuur te liggen.
Het zal nog wel even duren voordat er echt een ommezwaai komt, maar de signalen zijn positief!

Verder worden we hier goed in de watten gelegd. Juan neemt ons mee langs de culinaire hoogtepuntjes van Paramaribo en onze nieuwe Surinaamse tante Elfriede (onze nene), die we tijdens onze jungle tour hebben ontmoet, heeft ons samen met haar broer en schoonzus gisteren de hele middag verwend met lekkere verse vruchtensapjes en een heerlijke ‘lunch’ die meer weg had van een 7-gangen diner en dan ook de hele middag (inclusief uitbuiksiesta) in beslag nam.

Nu tijd om naar Albina en Galibi te vertrekken.

De foto’s volgen nog als we een iets snellere internetverbinding hebben.

Groeten uit Paramaribo!
Frank & Kirsten

• 21 Maart 2007 - 13:00

Ramon Tuinzaad:

Ha die Kirsten en Frank,

Zo te horen bevalt het jullie goed daar, dat doet mij deugd. Ik begreep net dat deze mail sneller hier was dan bij Siemens ;-) Annemarie kreeg hem namelijk binnen toen ik haar hierover informeerde. Geniet van jullie volgende trip en zijn jullie Nederland al een beetje vergeten?

• 21 Maart 2007 - 13:22

Michelle:

Hoi Kirsten & Frank,
    Wat super leuk om te lezen dat jullie het goed maken en veel plezier hebben in de reis, geniet ervan! Op naar de volgende mooie dingen in Albina en Galibi.
    Groetjes, Michelle

• 21 Maart 2007 - 14:15

Japio:

Kirsten,je wilde me wel niet meer zien na mijn vakantie, maar ik sta gelukkig wel op de verdeler. Doet mij deugd dat jullie het naar de zin hebben. Ben benieuwd naar de Foto's, want ik zou dan kunnen vergelijken met Sri-Lanka of het oerwoud er anders is. In SL heeft dat bij mij wel een grote indruk achtergelaten. Blijven jullie trouwens nog lang in Suriname of wordt de reis binnekort voorgezet naar een van de buurlanden?
    Wens jullie in elk geval veel plezier en hoop gauw weer wat van jullie te horen.
    Groetjes Jaap

• 21 Maart 2007 - 17:11

Alan Westmaas:

Groeten terug uit de Paramaribostraat in Amsterdam

;-)

• 21 Maart 2007 - 18:22

P En M Zuid:

Hallo frank en Kirsten,
    Het klinkt allemaal leuk en ook erg lekker.Geniet van jullie reis .
    Groetjes, Het thuisfront

• 22 Maart 2007 - 09:50

Danielle QvU:

Ik ben jaloers!!!!! eigenlijk is het gewoon heimwee naar mijn eigen reis hoor. Geniet er lekker van en houd ons op de hoogte.

Groeten, Danielle

• 23 Maart 2007 - 08:39

Astrid:

Hai Kirsten en Frank,

Ik ben jaloers op jullie.Kunnen we niet ruilen. Geniet er lekker van.

Groeten Astrid

• 23 Maart 2007 - 17:20

Ed Kilian:

hoi frank en kirsten, prachtig verhaal. mooie belevenis in het oerwoud. hoe en waar hebben jullie overnacht ? heb oma een afdruk van de kaart gegeven om te laten zien, waar jullie geweest zijn en waar albina + galibi liggen. veel plezier. groetjes, oma, mams en paps

• 24 Maart 2007 - 10:45

Thomas&marjel:

Ha, hoe is het om als bakra tussen de bosnegers te zijn? Dat gaat wel goed geloof ik, want jullie hebben al kennis mogen maken met het goeie leven van de surinamers begrijpen we uit het laatste stukje van jullie verslag! Wat een boeiend verhaal overigens, we hebben 't met veel plezier gelezen.

Thomas en Marjel.

• 24 Maart 2007 - 13:36

Ellen:

Hoi Kirsten en Frank,

Zit nu even bij papa en mama omdat papa jullie pagina niet goed kan printen zonder stukjes tekst te missen...
    Leuk om jullie eerste avonturen in Suriname te lezen. Ik heb ook al gehoord dat jullie schildpadden gespot hebben. Klinkt erg leuk.
    Met mij is verder ook alles goed. Het wil nog niet echt lukken met een baan maar ik ga me vast niet vervelen na 1 april. Ik heb al weer een leuke vacature gespot dus misschien dat dat hem wordt.
    Veel plezier nog samen en tot de volgende mail.

groetjes Ellen

• 24 Maart 2007 - 20:34

Yvette Vlietstra:

Bah hier is het heeeeeeel koud dus geniet extra ook namens mij! Relax

• 25 Maart 2007 - 13:34

Anna Van Nieukerken:

wat een interessant verslag, het lijkt wel een reisboek. (kan gans nederland ook op deze site ofzo? ja waarschijnlijk) als ik deze website trouw ga lezen, leer ik ook nog eens wat van andere culturen... reisbarbaar die ik ben.
    veeeel plezier op de volgende plaatsen!

• 26 Maart 2007 - 17:11

Marc Rexen:

Ow...door deze verhalen gaat het bij mij ook weer kriebelen en kan ik niet wachten om ook weer een nieuwe (rond)reis te maken. Zoals het er nu naar uitziet ga ik van de zomer zelf met m'n vriendin richting Kenia, Tanzania & Zanzibar. Misschien komen we elkaar daar nog tegen ;-)

Heeeeel veel plezier nog, het is immers net pas begonnen!

Groetjes,
    Marc

P.s. Fijn te horen dat je daar ook nog stagiaires tegenkomt (hihi) :-D.

• 27 Maart 2007 - 08:22

Shen-Wei:

Hallo Kirsten,
    vielen Dank fuer Deine Email! Und schoen, von Dir zu heoren!

Leider habe ich nicht gar so viel verstanden, von dem was Du geschrieben hast, ausser, dass Du viel Spass hast und in einem schoenen Land sein musst! Wie beneidenswert!!!!

Geniesse die Zeit und melde Dich bald wieder! V.a. wenn Du nach China kommst!!!

Shen-Wei

• 27 Maart 2007 - 22:55

Ronald:

Hey there, coole pictures en leuk verhaal. Goed dat jullie op de fiets onderweg zijn, zo kun je in ieder geval niet vergeten het licht uit te doen:-)

Have fun

@ Shen-Wei, so trifft man sich mal wieder! Bist Du in China?

• 02 April 2007 - 18:33

Ernie:

Heee Frank en Kirsten,

Van die watermeloenen alleen al loop ik te watertanden!!
    Leuk!!
    Ik blijf jullie volgen, veel plezier!
    liefs ernie

• 05 April 2007 - 15:34

Bart:

Hoi Frank en Kirsten,

Dat bootje houd niet over van luxe, maar het ziet er wel spannend uit.

Veel plezier!

• 25 April 2007 - 18:58