Hong Kong - Reisverslag uit Tuen Mun, Hong Kong van Frank & Kirsten - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Tuen Mun, Hong Kong van Frank & Kirsten - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Kirsten & Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank & Kirsten

09 Oktober 2007 | Hong Kong, Tuen Mun

Hong Kong, je raadt het al, de grote broer van Macau. We verbleven hier in het zeer comfortabele appartement van Carrie, een vriendin van Kirsten. Dat was na al onze cheapie hotels in Indonesie wel even lekker: warm water, volledig ingerichte keuken, wasmachine, groot 2-persoons bed, air conditioning, zwembad, fitnessruimte, tennisbanen... teveel om op te noemen, laat staan om het allemaal te benutten!
Wel een eindje van downtown (in het westen van de New Territories, zie plaatje), maar dat is eigenlijk wel ja zo leuk, want Kirsten is al een keer eerder in Hong Kong geweest en heeft alle toeristische sites downtown destijds al gezien. De New Territories echter nog niet (zijn onder toeristen ook een stuk minder bekend en daardoor ook minder bezocht), maar eigenlijk zijn die veel mooier. Hier vind je namelijk nog een stukje natuur in het verder vooral volgebouwde Hong Kong. De andere kant van Hong Kong zeg maar.

Allereerst is het echter vooral tijd om even ongehoord uit te slapen en een beetje te relaxen na onze hoogtempo reis door Indonesie, en... - het hoofddoel van ons bezoek aan Hong Kong - ons visum voor China te regelen.

Afgezien van het visumbureau voor China en de nodige (boek)winkels besteden we weinig tijd op Hong Kong Island. Wel zijn we over de walk-of-fame in Kowloon gelopen, een nieuwe attractie met de handafdrukken van van alle HK movie stars inclusief natuurlijk de bekende vechtjas Jackie Chan (overigens ook de enige ster die we kenden). Bovendien heb je hier een mooi uitzicht over de skyline van Hong Kong Island. Niet te missen, zelfs niet voor een 2e keer...

Van het "andere Hong Kong" is de highlight toch wel ons bezoek aan het WWF vogelreservaat Mai Po op de grens met 'mainland China' (zoals ze dat hier zo mooi zeggen). Vogels in overvloed, evenals krabjes en heel grappige visjes, "mudskippers", die op modderplaten leven en zich met kleine sprongetjes voortbewegen. Echter wel bizar om op de achtergrond de skyline van Shenzhen te zien verrijzen - een seriueze bedreiging voor het natuurgebied bovendien. En daarmee zie je dan ook gelijk mooi het contrast tussen beide: Hong Kong is duidelijk een stuk verder op het gebied van milieubeheer en dat is waarschijnlijk nog een flink understatement...
Ook interessant was onze wandeling door een 16e eeuws ommuurd dorpje (hoewel veel huizen duidelijk van recentere datum waren), een aantal kleine dorpjes in de omgeving + het vrij bekende vissersdorp Sai Kung waar de zeevruchten verser dan vers op tafel belanden. Iets waar Kirsten nog goede herinneringen aan had van de vorige keer, dus de kans om deze plek opnieuw te bezoeken laten we uiteraard niet onbenut! (zie hieronder)

Tot slot kunnen we onze bijzondere eet-experiences niet onvermeld laten, we worden namelijk 5 dagen lang echt ongelooflijk in de watten gelegd:
- Shanghai-style eten en British-style stappen in Lan Kwai Fong met Shen-Wei (een oud-collega van Kirsten uit Munchen);
- met Carrie in de rij staan voor extra-large (en extra-tasty!) Japanse sushi in Yuen Long (japans eten is "in", dus daar moet je wat voor over hebben...);
- Hong Kong style toetjes wegwerken (lees: veel gelatine achtige formaties verborgen onder een hoop vers fruit), inclusief de beruchte durian pannekoeken (nee, helaas, ook deze keer vinden we het weer niet lekker);
- picknick met verrukkelijke kippepootjes in Mai Po Nature Reserve, vers klaargemaakt door mama Wong;
- verse zeevruchten in allerlei soorten en maten in Sai Kung (met geconfijte dadels toegeworpen door een straatverkoper), en tenslotte...
- de meer dan vullende 7-gangen afscheidsmaaltijd bij Carrie's schoonouders.

Oftewel, culinaire verwennerij pur sang!

Zeker 2 kilo zwaarder (van al het lekkere eten), maar wel lekker uitgerust en voldaan vertrekken we 5 dagen na aankomst met de bus naar Shenzhen in China (slechts een uurtje rijden!) voor het volgende avontuur.

Kirsten & Frank.

• 25 Oktober 2007 - 19:53

Lobke:

verhalen nog even overgeslagen, maar foto's zijn zeker de moeite waard ;-))

• 25 Oktober 2007 - 21:23

Mette:

Jullie beleven wat zeg! Gave verhalen & foto's. Ik heb ze allemaal gelezen! :-)
    Laura en ik vertrekken overmorgen naar Cambodja. (Zijn we gevoelsmatig toch een beetje bij jullie in de buurt...)

• 26 Oktober 2007 - 07:00

Véronique:

Wederom fantastische verhalen en foto's! Wat zal dat straks weer wennen worden...
    Geniet er nog maar van zolang het kan.